"Csináld magad"-könyvkiadás az igazán elszántaknak


ID-100227910.jpgÍrtál egy regényt? Van némi megtakarított pénzed ? Remek, akkor négy hónap múlva akár láthatod is a könyvedet a boltok polcain!

Mennyi időbe telik megírni egy regényt? Ez nálam elsősorban a körülményektől függött. Az első regényemet 2011 nyarán két hónap alatt megírtam, pedig az is majdnem 500 ezer karakter volt. De akkor még úgymond ráértem. Az új regényem esetében viszont a kezdéstől a befejezésig egy év és négy hónap telt el. Igaz, hosszabb lett (600 ezer karakter), de ez még nem indokolt volna ekkora különbséget. Azonban többször is előfordult, hogy bő egy hónapig semmit sem haladtam, mert annyi munkám volt - ami nélkül viszont nem tudtam volna finanszírozni a magánkiadást. 

Amikor kész lett a regény, nem is próbálkoztam a kiadóknál. Egyrészt tisztában vagyok vele, hogy nem szeretnek kockázatot vállalni az ismeretlen magyar szerzőkkel, másrészt még ha pozitív választ kaptam volna is, talán majd valamikor jövő ilyenkor megjelenhetett volna a könyv. Úgyhogy maradt a magánkiadás. Ehhez persze kellett egy cég, de a családban volt olyan kft., aminek a tevékenységi körébe alapításkor előrelátóan bevettük a könyvkiadást is.

Bár elég átgondoltan írok, a helyesírással sincs problémám, mások írásait is sokszor javítottam, lektoráltam, szerkesztettem, mégis úgy láttam jónak, ha egy kívülálló, elfogulatlan szakember is ránéz a szövegre, ezért megbíztam egy szerkesztőt. Alapvető változtatásokra nem kellett sort keríteni, de a javasolt módosítások jót tettek a kéziratnak. 

Ezután következett a tipográfia és a tördelés, vagyis a betűtípusok, betűméretek, sortávolságok, margók kiválasztása, a szövegkép kialakítása.

A borítóhoz én kerestem képeket a stockfotó-ügynökségek kínálatában, és végül két fotót választottam ki: a címszereplő központi alakját, és a santiagói katedrálist háttérnek. A képekből a dizájner alkotta meg a címlapot, a gerincet és a hátsó borítót. Utóbbira a hátszövegen kívül került egy rövid szerzői bemutatkozás is portréfotóval, vonalkód és QR-kód, ami a szerzői honlapra mutat, és akciók, nyereményjátékok érhetők el általa.

Közben több árajánlatot kértem nyomdáktól és kiválasztottam a megfelelőt, ahol fényes fóliával ellátott keménytáblás borítót, cérnafűzött kötést, volumenizált (könnyített) papírt és bevarrt fekete könyvjelzőszálat kértem. Amikor elkészültek a példányok, a nyomda kiszállította őket: egy részét mi kaptuk, másik része a nagykereskedésbe ment, ahonnan majd a boltokba kerülnek a kötetek. 

Természetesen a nagykerekkel és a független könyvesboltokkal is nekünk kellett felvenni a kapcsolatot, szerződést kötni és a nálunk levő könyvekből leszállítani a kért példányszámot. 

És persze a promotálás is a mi dolgunk. Ennek egyik állomása lesz a novemberi Győri Könyvszalon keretében tartandó, dedikálással egybekötött könyvbemutató.